Uudistettu kevyempi autokaluste Modul-Systemiltä
-
Kevyempi huoltoautokalustus, joka ei tingi turvallisuudesta eikä lujuudesta.
Vaikea yhtälö monille, mutta ei Modul-System:lle.
”Tuomalla entistä vahvemman suurlujuusteräksen kalustusteisiimme, kalusteet kevenevät entisestään, mutta samalla säilytämme tuotteiden kestävyyden ja lastauskapasiteetin ”, sanoo Thomas Johansson, Modul-System:n varatoimitusjohtaja.
Teollisten huoltoautokalusteiden suuntaus on yhteen suuntaan, kevyempiin järjestelmiin. Kevyempi kaluste tarkoittaa pienempää kokonaispainoa autolle, mikä puolestaan tarkoittaa pienempää kulutusta ja pienempiä päästöjä. Tämä puolestaan on hyvä asia sekä lompakolle että ympäristölle. Toinen merkittävä etu on kasvanut lastauskapasiteetti. Kun autoon voidaan lastata enemmän tavaraa, tarpeettomat ajot esimerkiksi tukkuun vähenevät, ja tämä puolestaan säästää aikaa ja rahaa.
”Asiakastutkimukset kertovat samaa viestiä; Asiakkaat haluavat kevyemmät kalusteet, niin että kestävyys ja lastauskapasiteetti silti säilyvät”, kertoo Thomas Johansson.
Paranneltu valmistusmateriaali
Modul-Systemin uusittu, entistä kevyempi tuotekokonaisuus rakentuu edelleen suurlujuusteräksen varaan.
”Suurlujuusteräs on optimaalisin materiaali, kun halutaan saavuttaa pieni paino, hyvä kestävyys ja turvallinen rakenne”, sanoo Thomas Johansson.
Uusittu suurlujuusteräs on neljä kertaa vahvempaa kuin normaali teräs. Tuotteen valmistus vaatii erittäin korkeaa insinööritaitoa, jotta saavutetaan vahvat rakenteet ohuemmalla materiaalilla.
”Jos otamme esimerkiksi valmistamamme hyllyt, ohuempi materiaali ja uusittu suunnittelu ovat yhdessä aikaansaaneet 50%:n painonlaskun verrattuna samanlaisiin hyllyihin vuodelta 1999”.
Kehitystyö jatkuu
Työskentely kevyiden rakenteiden kanssa ei ole uutta Modul-System:lle. Yritys aloitti kevyiden kalusteiden kehittämisen julkaisemalla ensimmäiset kevytrakenteiset tuotteet 1990-luvun lopussa, ja pari vuotta myöhemmin tuli ensimmäinen kevytrakenteinen kalustekokonaisuus.
Kun uusittu suurlujuusteräs esitellään vuoden 2013 alkupuolella, se tulee olemaan meidän kolmas versio kevytrakenteisista autokalusteista, mutta ei varmasti viimeinen.
”Matkamme kohti entistä kevyempiä rakenteita ei lopu siihen. Jatkamme kehitystyötä, jotta voisimme tehdä autokalusteista entistä kevyemmät”, lupaa Thomas Johansson.